MÖRKVEDEN

2.4 – 26.4 2020

Mellanrummet

Malmö Konsthall presenterar fem unga Malmökonstnärer som förenas av sin relation till naturen och landskapsmåleriet. Alla fem konstnärer har efter sin examen antingen stannat kvar i eller flyttat till Malmö för att bedriva sin konstnärliga verksamhet.

Medverkande: Danilo Stankovic, Emm Berring, Jennifer Myerscough, Julia Selin & Selma Sjöstedt. Curator: Benjamin Andersson

Mörkveden, Mörkskogen eller Myrvidr (fornnordiska) är i den nordiska mytologin namnet på en eller flera skogar som fungerar som gränsområden mellan olika världar. Ett exempel är den Mörkveden som ligger mellan gudarnas värld Asgård och Muspelheim Eldens värld. Måleriet delar den förmågan med Mörkveden: att kunna förflytta åskådaren från en värld till en annan.

Selma Sjöstedt. Brus, 2018. Courtesy konstnären.

 

Idén om skogen som en osäker, farlig eller okänd plats, ibland vacker och inbjudande, andra gånger snårig och svår att ta sig igenom. Den okända skogen fungerar utmärkt som metafor för måleriprocessens famlande, letande och experimenterande, att söka i det okända för att se vad som finns.

Mörkveden är inte bara en fiktiv plats, utan har även varit namnet på flera geografiska platser och skogar runtom i Europa. Kombinationen av en faktisk plats och en plats i myten och sagan är något som Mörkveden också delar med måleriet: bägge utgör en koppling mellan den fysiska världen och idévärlden.

Den gemensamma nämnaren i dessa fem relativt olika konstnärskap är relationen till landskapsmåleriet och naturen. Fragment hämtade från den verkliga världen används som redskap för att skapa eller undersöka en alternativ, fiktiv eller inre värld. Att måla natur – fiktiv natur eller natur som kanske inte relaterar till en geografisk plats, men har sitt ursprung i verkligheten – blir ett sökande efter något inre i det yttre.

Danilo Stankovic. Smiling stones will break my bones, 2014. Courtesy Galleri Steinsland Berliner & konstnären

 

Pressbilder

 

Bild, sidhuvud: Julia Selin. Bloated between two tree trunks, 2019. 

Utskriftsversion