NORDISK PANORAMA: Kortfilmer av Pilvi Takala

C-salen

Nordisk Panorama Film Festival presenterar fem kortfilmer av den finländska konstnären Pilvi Takala: The Stroker (2018), Real Snow White (2009), The Committee (2014), Worker’s Forum (2015) och The Trainee (2008). Total längd ca 60 minuter.

Filmerna visas med engelska undertexter onsdag 23.9 kl. 19 samt non-stop i C-salen under Galleriveckan torsdag 24.9 till söndag 27.9 (OBS! Lördag endast kl. 11–13).

The Stroker, 2018
15:16 två-kanalig videoinstallation (visas som film)

The Stroker tar sin utgångspunkt i Takalas två veckor långa vistelse på Second Home, en trendig kontorsplats för unga entreprenörer och nystartade företag i East London. Takala spelar en wellness-konsult; Nina Neiminen, grundaren av företaget Personnel Touch, som tycks vara anställd av Second Home för att skapa kontaktytor på arbetsplatsen. Nina rör sig runt på Second Home, är vänlig mot alla, hälsar och rör lätt vid folk när hon passerar dem. Folk på kontoret börjar prata, skvallrar och blir bekanta genom den allmänna förvirring som uppstår. Nina fick smeknamnet ”The Stroker” [Strykaren].

Real Snow White, 2009
Riktiga Snövit
9:19 video

Den absurda logiken kring den ”verkliga karaktären” och Disneylands extrema regler blir uppenbara, när ett äkta fan av Disneys karaktär Snövit förbjuds att komma in i en Snövit-dräkt. Besökare uppmuntras att klä ut sig och även om mycket merchandise i form av olika typer av kläder säljs i parken, säljs fullständiga dräkter endast till barn. Disneys berömda slogan ”Dreams come true” (Drömmar blir verklighet) betyder naturligtvis drömmar producerade exklusivt för Disney. Allt som inte helt följer mönstret väcker omedelbart rädslan för att dessa verkliga, och möjligen mörka och perversa, drömmar blir till verklighet. Fantasin att den oskyldiga Snövit skulle kunna göra något ont är så självklart verklig att säkerhetsvakterna och ledningen hänvisar till det när de förklarar varför en besökare inte kan gå in i parken klädd som Snövit.

The Committee, 2014
Kommittén
15:00 video

Pilvi Takala vann 2014 Emdash Award för att producera ett nytt verk till konstmässan Frieze Art Fair. Konstnären bjöd in en grupp barn på 8–12 år från ungdomscentret Bow i London för att låta dem använda prissumman. De fick fria händer att göra vad de ville med pengarna samt själva bestämma hur de skulle formulera sina beslut som grupp. I The Committee berättar barnen vad de beslutat att använda prissumman på 7 000 pund till, de diskuterar beslutsprocessen och vilka värderingar som lett dem fram till besluten.

Workers’ Forum, 2015
Arbetarnas forum
6:23 video

Workers’ Forum är en animerad Message-konversation. Idéen fick Takala när hon arbetade som ”micro-tasker” i USA, där användarna betalade för att ha en påhittad flickvän eller pojkvän som textade dem. Genom en ”crowdsourcing”-plattform svarade konstnären på uppgiften ”att skriva ett textmeddelande som är positivt, engagerande och övertygande formulerat som någon textar en som är betyder något för en”. Videon är baserad på samtal förda i ett diskussionsforum för ”micro-taskers”, där de tillsammans försöker finna ut av hur man blir en osynlig partner. Många av arbetarna kände sig förpliktigade att engagera sig mer än jobbet krävde, spenderade extra tid och deltog i forumet, som var frivilligt och icke-betalt.

The Trainee, 2008
Praktikanten
Installation (endast video-filmerna visas)
13:52 video

The Trainee har producerats i samarbete med det internationella revisionsföretaget Deloitte. Pilvi Takala arbetade en månad som praktikant på marknadsavdelningen på Deloitte för att realisera projektet. Endast några få personer kände till projektets egentliga natur. Under sin månadslånga vistelse börjar praktikanten, som agerat normalt i inledningsfasen, använda sig av märkliga arbetsmetoder. Hon förändras gradvis från en som alla utgått ifrån var normal, till att bli någon man undviker och talar om. Vi ser praktikanten sittandes vid sin arbetsplats i konsulternas öppna kontorslandskap, eller t ex i skatteavdelningens bibliotek, görandes ingenting. Video-filmerna visar på ett spektrum av hur man kan agera mot någon som avviker från gruppen.

Bildtext: Stillbild från video. Pilvi Takala, Real Snow White, 2009

Utskriftsversion