FÖREDRAG AV KARIN BERGER:
"Back into the world: Ceija Stojka: Writing, painting, living"
Onsdag 12.5 kl 18

Online/Zoom

I sitt föredrag Back into The World: Ceija Stojka: Writing, painting, living tittar den österrikiska dokumentärfilmaren Karin Berger närmare på Ceija Stojka’s ovanliga självporträtt. Hon kombinerar biografiska anteckningar och viktiga platser, nutida historia, erfarenheterna från filmproduktionerna och utgivningen av böckerna, minnena som Stojka delat med sig av, med hur det var att arbeta tillsammans med henne och att vara hennes vän.

Hur fann Ceija sitt eget sätt att uttrycka sig genom att skriva och måla?
Hur klarade hon att leva vidare som överlevande från koncentrationslägren?
Och hur kunde hon behålla sin tilltro till livet?

Länk till föredraget, som hålls på Zoom, här. Föredraget är på engelska och avslutas med en frågestund.

KARIN BERGER är en österrikisk dokumentärfilmare och författare. Hon har studerat antropologi och statsvetenskap vid universitetet i Wien. Sedan mitten av 1970-talet har hon arbetar som journalist och intresserat sig för feminism och motstånd. Hon började producera dokumentärfilmer från tidigt 1980-tal och hade premiär för sin första långa dokumentär Küchengespräche mit Rebellinnen (Kökssamtal med rebellkvinnor), som handlar om österrikiska kvinnors motstånd under nazisterna. Karin Berger’s filmprojekt sker ofta parallellt med bokproduktion. Hennes filmer med Ceija Stojka var ett resultat av publicerandet 1988 av Wir leben in Verborgenen (Vi lever i det fördolda). Boken gav upphov till en debatt kring erkännandet av förföljelsen av romer under nationalsocialismen och i efterkrigstidens Österrike. Hon gjorde två filmer: Ceija Stojka (1999) och Unter den Bretten hellgrünes Gras (Under plankorna växer nytt gräs) (2005). Karin Berger har fortsatt att arbeta med dokumentärfilm och bokprojekt. Hon bor i Wien.

I Konsthallens pågående utställning Ceija Stojka visas ett 36 minuter långt utdrag ur Karin Bergers film Unter den Bretten hellgrünes Gras.

Bild: Karin Berger. ©Maria Pia Stowasser

Utskriftsversion